Valitse kieli:
fi gb
Viimeksi päivitetty: 25.04.2019 14:10

Ilmatilan käyttösuunnitelma (AUP)

AUP sisältää tiedot suljetuista PERM- ja CDR1-luokan ATS-reiteistä sekä hyväksytyistä TSA-, TRA- ja CBA-alueista.

AUP on voimassa 24h, astuen voimaan toimintapäivänä 0600 UTC.

Päivitetty ilmatilan käyttösuunnitelma (UUP)

AMC voi päivittää aiemmin julkaistua ilmatilan käyttösuunnitelmaa julkaisemalla UUP:n saatuaan ilmatilankäyttäjältä tiedon ilmatilavarauspyynnön peruuntumisesta.

UUP sisältää tiedot suljetuista PERM- ja CDR1-luokan ATS-reiteistä sekä hyväksytyistä TSA-, TRA- ja CBA-alueista.

UUP julkaistaan ja on voimassa seuraavasti:

  • UUP6 julkaistaan joko viimeistään toimintaa edeltävänä päivänä 2000 UTC (kesäaikana 1900 UTC) tai toimintapäivänä 0600 UTC mennessä. UUP6 on voimassa 0600 - 0600 UTC korvaten täten kokonaisuudessaan aiemmin julkaistun AUP:n.
  • 0700-2000 UTC (kesäaikana 0600-1900 UTC) välillä UUP voidaan julkaista 30 minuutin välein, korvaten tällöin aina aiemmin julkaistun AUP:n/UUP:n kokonaisuudessaan.

AUP/UUP -sähkeen kentät:

Available Category 2 CDRs kentässä ei Suomen osalta esitetä mitään tietoja, koska ko. reittejä ei Suomessa ole käytössä.

Closed ATS Routes and Category 1 CDRs kentissä esitetään niiden pysyvien ATS-reittien sekä CDR1 -luokan ehdollisten reittien aika- ja korkeustiedot jotka AMC on sulkenut, eivätkä ne ole käytettävissä esitaktisella tasolla lennon suunnitteluun. Huom. erillistä NOTAM-sähkettä ei julkaista.

NAM Manageable Areas (FUA level1) ja Reduced Coordination Airspace (RCA) kentissä ei Suomen osalta esitetä mitään tietoja.

AMA Manageable Areas (FUA level 2) kentissä esitetään AMC:n esitaktisella tasolla hyväksymien TSA-, TRA- ja CBA-alueiden sekä tiettyjen rajoitusalueiden korkeus- ja aikatiedot. Huom. siirtokorkeuden (Suomessa 5000ft AMSL) alapuolella korkeudet joudutaan esittämään MNM FL kentässä numeraalisesti oikein (esim. AUP-sähkeessä FL030 = 3000ft AMSL).

Huom.2 TSA-, TRA- ja CBA-alueen nimen perässä mahdollisesti oleva kirjan (Z, R, S, T jne.) viittaa kyseiseen varausalueeseen liitettyyn IFR-lennon lennonsuunnittelussa huomioonotettavaan FUA-rajoitukseen tai Flight Plan Buffer Zone:n (FBZ). Tätä kirjaintunnusta tai siihen liitettyä rajoitusta ei tarvitse huomioida VFR-lentotoiminnassa.


Voimassaolevat aluevaraukset kartalla